Українська > Актуальне > Публікація

Шукай правду! 12 частина: Божа сила в тобі – Святий Дух

Дата публікації:   2016-06-02
Автор:   ВВП

 

Шукай правду! 12 частина: Божа сила в тобі – Святий Дух


«Ви приймете силу (динаміс) Святого Духа; і будете Моїми свідками (мартирес (Ді.1,8). Ця сила потрібна тобі особливо сьогодні, щоб ти не був зрадником. Таїнство прийняття Святого Духа пов’язане з таїнством Хрещення.

Святе Письмо представляє нам кілька видів хрещення:

1) Хрещення покаяння (Ді.19,4). Це означає вирішити змінити своє мислення неправдиве і прийняти правдиве (метанойя) – те, яке називає зло злом і брехню брехнею. Це означає визнати перед Богом і перед собою свої гріхи і віддати їх під силу Христової крові.

Дорога покаяння – це означає протягом дня входити до світла правди, особливо тоді, коли маємо докори сумління. Наприклад, якщо ми завинили і необачно вчинили зло, знехтували своїм обов’язком, пропустили можливість зробити добро, в невідповідний час мовчали або говорили, або зробили недоречний жест і т.д. – в той момент раптом усвідомлюємо, що ми програли. Тоді починаємо виправдовуватися і з гнівом звинувачувати інших або навіть Бога. Але ми повинні вже в зародку зупинити цю первинну реакцію, самокритично подивитися на неї в правдивому світлі, усвідомити свою провину і з жалем та покаянням звернутися до розп’ятого Ісуса. Наприклад, можемо в думках сказати: «Господи, помилуй!», а при цьому правою рукою злегка бити себе в груди. Тоді здійснюється: «Якщо ходимо у світлі, … кров Ісуса Христа очищує нас від кожного гріха» (1Ів. 1,7). Потім з вірою дякуй, що Ісус простив тобі цей гріх.

Протягом дня також на короткий час зупинись о 9:00, 12:00, 15:00, 18:00 (див. http://vkpatriarhat.org.ua/?p=12342).

Дорога покаяння і ці короткі зупинки забезпечать тобі щасливий момент смерті. Від нього залежить вся твоя вічність. «Будь готовий!» (пор. Мт. 26,41).

2) Свята Тайна Хрещення (Мт.28,19). Це Хрещення в ім’я Пресвятої Трійці (або в ім’я Ісуса – Єгошуа) в поєднанні з вірою є умовою спасіння. Зовнішнім жестом є поливання водою або занурення, як при хрещенні покаяння. А духовне значення Хрещення – це занурення в смерть Христа (Рим. 6,3-5). У ній був і є умертвлений гріх, «стара людина» і переможений диявол. Тут також настає з’єднання з Ісусом – до нас прищеплено життя Христа. Коротко кажучи: через Хрещення ми занурені в смерть Христа, але не тільки це – ми також пронизані Його воскресінням. «Всі ви, що в Христа хрестилися, у Христа зодягнулися» (Гал. 3,27).

3) Хрещення Святим Духом (Ів.1,33). Це досвід, який пережили апостоли і рання Церква. Це прийняття Божого Духа – Духа Правди, який веде християнина до суті – до єдності з Христом. Ісус був зачатий від Святого Духа. Святий Дух є автором всього Святого Письма. Святий Дух також вводить нас в таїнства Біблії і дає силу стати свідками Христа, бути готовими страждати за Нього, і навіть померти, як мученики. Крім того, Святий Дух дає духовні дари і розвиває природні.

4) Хрещення вогнем (Лк.3,16). Про Ісуса сказано: «Він хреститиме вас Духом Святим і вогнем» (Мт. 3,11). У день П’ятидесятниці апостоли були охрещені Святим Духом, а також вогнем. Ця внутрішня реальність назовні проявилася тим, що над кожним з’явилися вогненні язики. У той час апостоли почали говорити іншими мовами і пророкувати. Суттю цього Божого втручання була внутрішня переміна – слабкі апостоли, які у Велику П’ятницю покинули Христа, стали героями, які невтомно проповідували спасіння у Христі навіть ціною мучеництва. Ісус сказав: «Ви приймете силу (динаміс) Святого Духа; і будете Моїми свідками (мартирес)»(Ді.1,8). Ісус також сказав: «Вогонь прийшов Я кинути на землю, і цього прагну: Хай горить!» (див. Лк. 12,49-50). Ми стоїмо перед питанням, про який досвід тут йдеться.

На початку III тисячоліття настало масове поширення різних залежностей, які поневолюють людину: алкоголь, наркотики, транквілізатори, декадентська музика, сексуальні збочення, азартні та комп’ютерні ігри, телебачення, інтернет … Якщо залежні люди щиро повірять в Ісуса і переживуть Хрещення Святим Духом, тобагато з них без власних зусиль зазнають повного звільнення. Один чоловік свідчить, що з моменту його навернення і прийняття Святого Духа в повноті, він позбавився сильної залежності від алкоголю та куріння. Інший був телеманіяком, але потім телевізор немов перестав для нього існувати. Деякі завзяті алкоголіки і наркомани були звільнені, навіть не переживши абстинентної лихоманки. А інші коли після Хрещення Святим Духом з необережності знову взяли наркотики, то вони на них зовсім не діяли. Але це не є правилом. У багатьох через деякий час розгориться вогонь старої пристрасті і знову тягне їх до залежності. В момент спокуси аргументи розуму не діють. Спокуса може тривати всього мить або довший час, а також може повторюватися через певні проміжки часу. Тут формальна молитва не допоможе. Людина молиться, але нав’язлива думка притупить розум, волю, і тягне назад в рабство. За цією силою приховується дух – дух алкоголю, наркоманії, ненависті, депресії, нечистоти… – це в людині наче горить і вона безсильна. Тут може подіяти тільки Божа сила, але з нею необхідно актуально співпрацювати. Якщо прийде уява, почуття, а потім сугестивна думка повернутися до старого рабства, то в цей момент потрібно інтенсивно просити Ісуса про Божий вогонь. Можеш уявити собі широкий вогненний промінь, який повністю пронизує тебе і концентрується прямо на спалювання цієї негативної думки, пов’язаної з почуттям, уявою і планом. Залишайся в Христовій присутності і усвідомлюй визволяючий біль Його вогню, доки спокуса не втратить силу.

Як підготуватися до прийняття Святого Духа?

Ісус сказав: «Святий Дух з вами перебуває, і в вас буде» (Ів. 14,17).

Яка ознака того, що Дух Божий перебуває з нами і буде в нас?

Можемо уявити велике озеро, на поверхні якого плаває пляшка, закрита корком. Вода є навколо пляшки, але не в ній. Якщо витягнемо корок, вода потрапить всередину пляшки. Тоді вода буде вже не тільки навколо пляшки, але і всередині. Те саме відбувається і зі Святим Духом. Ми вже прийняли Його, Він є з нами, але щоб був і в нас, потрібно спочатку усунути «корок» – перешкоду в нас. Цим корком може бути наша невіра, наш раціоналізм чи духовні пута внаслідок якоїсь окультної практики, якій ми відкрилися. «Корок» залишається і тоді, коли ми комусь не пробачили, чи тримаємо в серці ненависть, страх, чи щось інше нас поневолює і тому Святий Дух не може наповнити нас, не може увійти в наше нутро, бо воно повне гніву, невіри, егоїзму. Ми повинні усунути «корок». Коли його усунемо, Святий Дух буде перебувати в нас.

Усунути «корок» означає усунути страх, невіру, невизнаний перед Богом гріх, мстивість, непрощення, залежність від людей, речей, відректися духовних пут після відвідування екстрасенса, досвідів з магією (отриманих з книг) або магічних практик, віри в гороскопи, впливу єретичної протестантської чи католицької літератури… Все це може бути корком, який перешкоджає прийняттю Святого Духа.

«Покайтеся … і приймете дар Святого Духа» (Ді. 2,37-39). Це слово було сказано в Єрусалимі, в день, коли апостоли прийняли Святого Духа. Святий апостол Петро сказав це до тих, які слухали його проповідь (це була перша проповідь після П’ятидесятниці). Її слухали євреї, які прийшли в Єрусалим: «Нехай, отже, весь дім Ізраїля твердо знає, що Бог зробив Господом і Христом оцього Ісуса, якого ви розіп’яли» (Ді. 2,36).

Ви розіп’яли Господа, ви – Боговбивці! (див. Ді. 2,36). Почувши це, вони розжалобились серцем. Вони могли б сказати: «Петре, але ми навіть не були на Голготі. Як можеш називати нас Боговбивцями?». Однак вони цього не сказали. Болючий жаль пронизав їхнє серце. Вони були настільки вражені, що лише запитали Петра й інших апостолів: «Мужі-брати, що нам робити?». Петро їм відповів: «Покайтеся, і нехай кожен охреститься в Ім’я Ісуса Христа на відпущення гріхів; і приймете дар Святого Духа» (Ді. 2,38). Ця обітниця і необхідність навернення стосується не тільки тодішніх паломників в Єрусалимі, які слухали апостола Петра, але й наступних поколінь, включаючи нас.

Ми можемо вивчити напам’ять навіть ціле Святе Письмо, можемо цитувати всіх Отців Церкви, але якщо не будемо з’єднані зі Святим Духом, то в нас не буде перебувати Боже життя і Божа сила! Тому необхідно відкритися Святому Духу.

Уявіть собі локомотив і вагони. Доки локомотив не підключиться до лінії електропередач, машиніст може натискати будь-які кнопки, але локомотив не рушить з місця. Однак після підключення до електрики локомотив отримає силу – динаміс. Без цього зв’язку він не працює. Те саме відбувається і з нами.

Прийняття Святого Духа в Самарії (Ді. 8,14-19)

Апостол Пилип проповідував Євангеліє в Самарії. Коли люди повірили в Христа, туди прийшли апостоли Петро та Іван і молилися за віруючих, щоб на них зійшов Святий Дух. Вони вже були охрещені, але коли за них молилися і поклали на них руки, тоді зійшов Святий Дух. Треба усвідомити, що Святий Дух приходить через покладання рук тих, які вже Його прийняли. Але це не єдиний спосіб, тому що Святий Дух «віє, де хоче» (див. Ів. 3,8).

Навернення апостола Павла (Ді. 9,1-30)

Павло «бачив у видінні чоловіка, на ім’я Ананія, як він увійшов і поклав на нього руки, щоб прозрів… Ананія, увійшовши в дім та поклавши на Савла руки, мовив: „Савле, брате! Господь послав мене, Ісус, що з’явився тобі в дорозі, якою ти йшов, щоб ти став видющий і сповнився Святим Духом”. І вмить немов луска з очей йому впала, і він прозрів, і зараз же христився».

Тут не сказано, що Павло після прийняття Святого Духа почав говорити новими мовами, але він сам згадує про це в 1Кор. 14,18-19: «Дякую Богові моєму, що я більш усіх вас мовами говорю; але в Церкві волію п’ять слів розумом моїм сказати, щоб навчити й інших, ніж десять тисяч слів мовами».

Коли Ананія поклав на Павла руки, він був зцілений від сліпоти – фізичної, а також і духовної, «щоб прозрів і сповнився Святим Духом». І коли Павло охрестився, відразу ж наповнився Святим Духом.

Навернення сотника Корнилія (Ді. 10,1-48)

У Кесарії жив римський сотник Корнилій. В нього було добре серце і він щиро шукав Бога. Він запросив у свій дім Петра. Туди зійшлися і всі родичі та друзі Корнилія. Петро прийшов і свідчив про Ісуса, але про Святого Духа нічого не говорив. Він говорив про те, що Ісус помер за наші гріхи і воскрес із мертвих. «Петро ще говорив слова ці, як Святий Дух зійшов на всіх, хто слухав промову. Всі вірні… дивувались, що дар Святого Духа вилився і на поган; бо чули, як ті говорили мовами й величали Бога».

Прийняття Святого Духа в Ефесі (Ді. 19,1-7)

Святий Іван Хреститель хрестив хрещенням покаяння, вказуючи на Ісуса. Апостол Павло пояснив учням в Ефесі, які були хрещені хрещенням Івана, що необхідно повірити в Ісуса і хреститися в Ім’я Господа Ісуса Христа. Коли вони були охрещені, ап. Павло поклав на них руки і на них зійшов Святий Дух. Вони почали говорити новими мовами і пророкувати. Разом їх було близько 12 чоловіків.

Для прийняття Святого Духа необхідно зробити сміливий крок віри

Коли проводять тренінг парашутистів, спочатку треба вивчити теорію – як парашут відкривається, як потрібно стрибати… А коли вивчать теорію, сядуть у літак з парашутом на спині, наберуть висоту, відкриють двері літака і кожен повинен вистрибнути. Однак хтось подивиться вниз, злякається глибини простору під ним і не захоче стрибати. Але в той момент інструктор штовхне його в спину і парашутисту вже нічого не залишається, як тільки практикувати теорію.

Так само і нам необхідно зробити важливий крок віри, який є умовою прийняття Святого Духа в повноті. Якщо ми маємо лише теоретичну інформацію і не робимо практичні кроки віри, то не можемо прийняти Святого Духа в повноті, ані ходити у Святому Дусі, тобто жити з Божого слова і наслідувати Христа. Хрещення Святим Духом є радикальним кроком від теорії до практичного життя з Богом. Тоді людина набуває нові й нові досвіди, але також повинна робити нові й нові кроки віри.

Щоб прийняти Святого Духа, необхідне бажання

Один священик давав науку про Святого Духа. Він покликав хлопців до озера, щоб наочно вказати їм, як потрібно прагнути Святого Духа. З одним хлопцем зайшов у воду і сказав йому глибоко вдихнути, а потім занурив його під воду. Він тримав його під водою і не відпускав. Коли хлопець відчував, що більше не витримає, щосили вирвався на поверхню і на повні легені вдихнув повітря. Священик поглянув на хлопців, які стояли на березі, і сказав: «Якщо будете прагнути Святого Духа так, як він прагнув повітря, точно Його отримаєте!».

Один хлопець свідчить: «Я народився в сім’ї невіруючих, але потрапив у спільноту віруючих, де всі молилися до Бога новими мовами. Я теж хотів отримати цей дар, цілий рік за це молився – але нічого. Одного разу я відкрив Св. Письмо і читав історію про Якова. Всю ніч він боровся з Божим Ангелом (з Богом), а коли настав світанок, Ангел Божий сказав: «Відпусти Мене!». Але Яків невідступно відповів: «Не пущу Тебе, доки не поблагословиш мене» (Бут. 32,25-27). Тоді Бог благословив його.

Потім я відкрив інше місце в Біблії, де було написано: «Тим більше Небесний Отець подасть Духа Святого тим, які просять Його» (Лк. 11,13). Я став на коліна, підняв руки і сказав: «Боже, Ти дав обіцянку, що даси Святого Духа! Якби мені довелося молитися навіть до ранку, як Яків, не відпущу Тебе, поки не поблагословиш мене і не даси Святого Духа!». У той момент, як тільки я відкрив уста, почав молитися мовами».

Духовні дари

Апостол Павло пише першим християнським громадам. Вони вже мали особистий досвід зі Святим Духом. Вони всі мали апостольську і харизматичну основу. У посланні до Коринтян вся 12 і 14 глави присвячені питанню молитви мовами і дару пророцтва, а у посланні до Римлян про це сказано в 12 главі (4-8 вірш). Про життя в Дусі говориться майже в цілій восьмій главі послання до Римлян.

Богородиця і Дух пророцтва

Марія зачала від Духа Святого. Що сталося і що Вона зробила?

Слово стало Тілом, а Марія стала Матір’ю Бога. Вона відразу ж пішла до своєї родички Єлисавети. Коли Марія увійшла в дім Захарії і привітала Єлисавету, сталося щось незвичайне: на Єлисавету зійшов Святий Дух. Вона наповнилась Святим Духом, а також її дитина отримала велику користь від цього особливого візиту. І Захарія був наповнений Духом Святим, що проявилося особливо в день народження його сина. Він виголосив про дитину пророче слово (Лк. 1,68-79).

Іван Хреститель був посвячений на пророка ще в утробі своєї матері під час відвідин Богородиці, яка була повна Святого Духа. Ісус сказав на Голготі іншому Івану: «Ось Мати твоя!». Іван міг відповісти, як Єлисавета:«І звідкіля мені це, що прийшла до мене Мати Господа мого?» (Лк. 1,43). Він прийняв Її до свого найвласнішого – по-грец. еis tа idia, тобто в себе (Ів. 19,27).

Іван є не тільки апостолом, учнем і євангелистом, але також і пророком. Він написав єдину пророчу книгу Нового Завіту, яка говорить про майбутнє Церкви. Звернімо увагу, що ці два великі пророки, Іван Хреститель і апостол Іван, мали близьке відношення до Матері Ісуса.

Іван Хреститель був наповнений пророчим духом, який був в Іллі. Ми стоїмо перед другим пришестям Христа. І саме в нинішній час потрібні пророки, які будуть чітко й конкретно готувати Божий народ до другого пришестя Христа.

Період після заснування перших християнських громад

Святий Дух постійно діє у своїй Церкві різними способами. Він діє досі, а особливо в ці дні. Протягом усього періоду до III століття Святий Дух діяв особливим способом, давав християнам надзвичайну мужність. У Римській імперії вже за  імператора Нерона почалося жорстоке переслідування християн, яке тривало до 313 р., коли імператор Константин проголосив свободу віросповідання і сам прийняв християнство. Нерон наказав вішати християн на хрестах, поливати смолою і палити їх. Імператор Калігула годував тілами християн хижих риб. На аренах християн кидали диким звірам. Їх мучили жахливими способами, і не тільки дорослих чоловіків, але й дітей, жінок і старших. Історичні книги розповідають нам про славне мучеництво християн, які мужньо переносили тортури і смерть – багато хто навіть з великою радістю. Часто достатньо би було зробити лише жест – кинути зернятко кадила, проявляючи пошану до поганських богів – і так могли врятувати собі життя. Але вони цього не зробили, бо добре усвідомлювали, що жест богопочитання  належить тільки Богові, а не ідолам! Міжрелігійний діалог разом з екуменізмом – це шлях зради. Ця теологічна мода веде до погибелі. Її сьогодні пропагують останні папи, але також і деякі патріархи.

Історики стверджують, що кількість мучеників перевищує мільйони. Хто дав цим людям наснагу, хто дав їм силу? Існує тільки одна відповідь: Святий Дух. За віру в Христа правовірні християни вмирали в кожному столітті. І сьогодні правовірних переслідують, мучать і вбивають. Приклад: Цього року виповнюється сто років від геноциду християн у Вірменії. На знімках видно великі кошики, повні відрізаних людських голів. І сьогодні шокують відео, де ісламісти відрізають голови християнам, а при тому бризкає кров… Було б досить відректися Христа, і вони б зберегли собі тимчасове життя, але…. «Кров мучеників – насіння нових християн»(див. також життєписи святих і мучеників).

Християнство поширювали ревні місіонери. І знову ж таки Святий Дух чудесним чином діяв через цих мужів. Їхня місія супроводжувалась сильними діяннями, чудесами і звільненням людей з-під влади злих духів.

Вже на початку І тисячоліття з’явилися різні єретики і секти (аріанство, гностицизм, маніхейство та ін.), які виступали проти основних істин Євангелія. Тоді Святий Дух наповнив даром мудрості вчителів Церкви, які мечем Духа боролися проти єресей і єретиків (св. Атанасій, св. Василь, св. Григорій, св. Кирило Єрусалимський і т.д.). Це період жорстокої боротьби за чистоту віри, період кількох Соборів.

На закінчення можна сказати, що Святий Дух діяв протягом двох тисячоліть. І сьогодні, на початку третього тисячоліття, мабуть, настають останні часи, коли Божий ворог вже виступає в силі і буде робити фальшиві знамення, щоб спокусити навіть Божих вибранців (Мр. 13,22). Тому особливо сьогодні і тобі потрібна сила (динаміс) Святого Духа, щоб ти не став зрадником, але був свідком Христа – мартирем.

 

                                                                                  + Ілля

                                               Патріарх Візантійського Вселенського Патріархату

                                               + Методій, ЧСВВр                      + Тимотей, ЧСВВр

                                                                       єпископи-секретарі

 

                                                                                                                                                           18.12.2015

 

Завантажити: Шукай правду! 12 частина: Божа сила в тобі – Святий Дух (18.12.2015)