Українська > Про церкву > Публікація

Слово Патріарха Іллі на Празник Зіслання Святого Духа

Дата публікації:   2017-06-04
Автор:   ВВП

 

Слово Патріарха Іллі на Празник Зіслання Святого Духа

 

Slovo na seslani Ducha svatehoПеред своїм вознесінням на небо Ісус пообіцяв: «І ви приймете силу Святого Духа, що на вас зійде, і будете Моїми свідками в Єрусалимі, у всій Юдеї та Самарії й аж до краю землі» (Ді. 1,8), «Іван христив водою, ви ж будете хрещені по кількох цих днях Святим Духом» (Ді. 1,5). Апостоли мали залишатись в Єрусалимі, доки на них не зійде Святий Дух. Вони разом з Пресвятою Богородицею молилися і спільно просили, щоб їх наповнив Святий Дух. Що відбулося в день П’ятидесятниці? «Всі вони були вкупі на тім самім місці. Аж ось роздався зненацька з неба шум, неначе подув буйного вітру, і сповнив увесь дім, де вони сиділи. І з’явились їм поділені язики, мов вогонь, і осів на кожному з них. Усі вони сповнились Святим Духом і почали говорити іншими мовами, як Дух давав їм промовляти» (Ді. 2,1-4). Коли настав цей шум, туди зійшлося багато людей з побожних євреїв, які тоді прийшли до Єрусалиму з різних країн (приблизно з 20 народів). Кожен з них чув свою власну мову, коли апостоли говорили про великі Божі діла. Апостол Петро пояснив тим, які насміхалися з проявів Святого Духа, що Дух діє саме так, як вони це бачать, і що про це пише пророк Йоіл. Він цитував пророка Йоіла, псалми, а потім у своїй проповіді вказав на Ісуса: «Оцього Ісуса Бог воскресив, а ми всі цьому свідки. Він, отже, вознесений Божою правицею, одержав від Отця обіцяного Святого Духа й вилив Його: ось воно те, що ви бачите й чуєте. ...Нехай, отже, увесь дім Ізраїля твердо знає, що Бог зробив Господом і Христом оцього Ісуса, якого ви розіп'яли”. Почувши це, вони розжалобилися серцем і сказали до Петра й до інших апостолів: „Що нам робити, мужі-брати?” Петро ж до них каже: „Покайтесь, і нехай кожний з вас охреститься в ім'я Ісуса Христа на відпущення гріхів ваших, і ви приймете дар Святого Духа”» (Ді. 2,32-33;36-38). Ця обітниця не є тільки для когось окремого, але для всіх. Вона стосується кожного: «всіх тих, що далеко, скільки б їх покликав Господь, наш Бог»(Ді. 2,39). І нас Бог покликав, щоб ми були Його свідками. Ісус каже: «Ви приймете силу Святого Духа, що на вас зійде, і будете Моїми свідками (мартирес)» (Ді. 1,8). Бути «мартирес» (грец. «свідок», а одночасно «мученик») означає свідчити про Ісуса, навіть ціною того, що буде потрібно віддати і своє життя. Скільки було свідків-мучеників в історії Церкви! Скільки крові було пролито задля Ісусового Імені, задля спасіння безсмертних душ, за проповідування Євангелія, яке дає нам вічне життя, вічне спасіння в Ісусі. А за тими всіма мучениками була сила Святого Духа. Апостоли не тільки говорили мовами, але також пророкували. І за це пророцтво всі, крім Івана, віддали своє життя. Іван стояв під хрестом і там пережив духовне мучеництво. Інші апостоли не стояли під хрестом, були боягузами, але коли на них зійшов Святий Дух, вони дістали силу і стали свідками Ісуса Христа, а вкінці всі пожертвували своїм життям за Ісуса Христа та Євангеліє. А хто дав їм цю силу? Святий Дух. Хто зробив з тих слабеньких рибалок героїв віри? Святий Дух. Пресвята Богородиця запитала ангела, як неможливе стане можливим. Ангел не сказав Їй як, але Хто це зробить – Дух Святий. А як це вчинить – це таємниця. Святий Дух є Богом, який діє, і сьогодні робить чуда. Він це зробить, Він має тисячу можливостей.

 

Ісус каже: «Коли хто спраглий, нехай прийде до Мене і п’є» (Ів. 7,37). Отже, в першу чергу маємо приходити до Ісуса. А тоді здійснюється: «Хто вірує в Мене, як каже Писання, ріки води живої потечуть з його нутра» (Ів.7,38). Далі сказано, що Він говорив це про Духа, якого мали прийняти ті, які увірували в Нього. Отож Святого Духа мають прийняти ті, які увірували, а не ті, які не увірували. Якщо хтось хоче прийняти Святого Духа, то спочатку мусить прийняти Ісуса за свого Спасителя і Господа.

 

Як прийняти Святого Духа? Ми повинні виконати одну умову – чинити покаяння. Ап. Петро сказав: «Покайтеся і ви отримаєте Святого Духа» (Ді. 2,38). А коли не будемо чинити покаяння, то Святого Духа не отримаємо, але прийде інший дух, дух брехні. Святий Дух є Духом правди, Духом любові, Духом сили. Він хоче в нас діяти. Треба стати перед Богом, усвідомити собі хоча б один гріх і з ним віддати Богу всі інші, а тоді цілковито Йому датися, з усім, що маємо. Тоді Святий Дух зможе прийти через нас і туди, куди ми підемо і будемо свідчити про Ісуса. Тільки в Святому Дусі можемо сказати, що Ісус є Господь: «Ніхто не може сказати: "Господь Ісус", - як тільки Духом Святим» (1 Кор. 12,3). Тільки Святий Дух дає силу, щоб ми могли визнавати перед поганським світом: «Так, Ісус є правдивий Бог, Бог від Бога, Світло від Світла. Він є Істинний Бог». Треба, щоб ми Його визнавали не тільки устами, але й цілим життям, як сказав ап. Тома: «Господь мій і Бог мій!». І ми повинні так визнавати Ісуса.

 

Біля Генезаретського озера Ісус запитав Петра: «Агапас ме?» (тобто «Чи любиш Мене тією Божою любов’ю?»). Петро тричі відповідає: «Філо Се» («Люблю Тебе, Господи, але тільки тією людською любов’ю»). Тоді Ісус говорить про його смерть. Згодом, прийнявши Святого Духа, Петро любив Ісуса вже тією Божою любов’ю агапе. Він віддав за Христа і своє життя – помер на хресті головою вниз. Всі апостоли померли як мученики – як свідки віри: з них заживо здирали шкіру, розрізали пилою, Андрія розіп’яли на хресті... Мучеництво буває криваве і некриваве. Кожен, хто має живу віру і дійсно свідчить про Ісуса Христа, є некривавим мучеником, бо дух світу не хоче прийняти свідоцтво Ісуса і виступає проти нього. Людина потребує силу, щоб могти свідчити не тільки словами, але й своїм життям. Потребує силу, щоб могти на молитві протиставитися тиску атеїзму і невіри, тому мусить ставати до Божого світла, знову приймати Святого Духа і в Ньому, в Його силі, визнавати Ісуса Христа і називати Його Господом і Богом.

 

Апостол Петро сказав, що потрібно чинити покаяння. Ісус сказав: «І проситиму Я Отця, і дасть Він вам... Духа істини, якого світ не може прийняти, бо не бачить Його і не знає. Ви ж Його знаєте, бо перебуває Він з вами, і буде у вас» (Ів. 14,17). Отож, Він вже є з нами, ми всі є охрещені, але йдеться про те, щоб «Він був у нас» – щоб Він був в нас активно, тобто щоб наш розум, воля і наші здібності були під Його владою, щоб Він міг дати нам Свої дари, а також щоб через нас і в нас Ісус міг втілитись через Святого Духа, а потім міг жити і діяти – тому потрібно чинити покаяння.

 

Отож, яка відмінність між «Він є з вами» і «буде у вас»? Прикладом є пляшка, яка плаває на озері. Вода є довкола пляшки, але не в ній. Ми мусимо витягнути корок, щоб вода наповнила пляшку, тобто була в ній. А так є і з нами. В Тайні Хрещення ми отримали Святого Духа, але через покаяння мусимо постійно робити цей крок – витягнути корок, щоб жива вода Святого Духа дійшла до нашого серця, до того найглибшого, щоб те найсокровенніше в нас ми давали Ісусові, під Його владу, щоб Він дійсно в нас жив.

 

Ми маємо бути сповнені Святим Духом, як Пресвята Богородиця. Потрібно, щоб ми не пропихали свою волю і не були медіумами гріха, який є в нас, але щоб повністю були Божими знаряддями. Ми повинні добровільно віддати Богові свою волю і виконувати Його волю – а це є святість. Через це Бог може робити великі чуда. Він хоче в нас діяти, хоче, щоб ми, як Його свідки, свідчили про Божі Заповіді і про Його Царство, щоб Дух Правди зійшов не тільки на нас, але і на цілу Україну, щоб вона відкрилася Святому Духу і відділилася від ідолопоклонства, гріха і аморальності.

 

Ми маємо сказати, як Марія: «Ось я раба Господня, хай мені станеться по слову Твоєму»,щоб так стати Її дітьми. Через цю програму Бог діє Святим Духом в нас. Ісус на хресті сказав: «Ось Мати твоя!» – і учень прийняв Її до свого єства. І ми прийняли Марію  і дійсно хочемо бути Її синами і доньками. Вона є повна Святого Духа. В Ній через Святого Духа Слово стало Тілом. В день П’ятидесятниці знову була присутня Пресвята Богородиця і Святий Дух через Неї діяв також на апостолів і на всю Церкву. Нехай же і через нас Божий Дух діє! Бог пообіцяв через пророка Єзекиїла: «Дам вам нове серце і нового Духа» (Єз. 36,26). Через нове серце, яким є Пресвята Богородиця, і нового Духа в нас може жити Христос. Тоді можемо сказати:«Не живу вже я, але живе в мені Христос» (Гал. 2,20).


Завантажити: Слово Патріарха Іллі на Празник Зіслання Святого Духа (2016)