Слово Патріарха Іллі на свято Пресвятої Трійці

Дата публікації:   2019-06-16
Автор:   ВВП

 

Слово Патріарха Іллі на свято Пресвятої Трійці

 

Основна правда про Триєдиного Бога звучить: є один Бог у Трьох Особах. Три Божі Особи називаються Отець, Син і Святий Дух.

 

Через благодать хрещення в ім'я Отця, Сина і Святого Духа, ми покликані до того, щоб брати участь у житті Пресвятої Трійці: тут, на землі, в темряві віри, а після смерті ‒ у вічному світлі.

 

Це католицька віра, що ми поклоняємося одному Богу в Трійці і Трійці в єдності, не змішуючи осіб і не розділяючи єства. Інша є Особа Отця, інша ‒ Сина, інша ‒ Святого Духа. Але єдиним є божество, рівна слава і така ж вічна величність Отця, Сина і Святого Духа.

 

Святий Григорій Назіянський подає константинопольським катехуменам такий підсумок тринітарної віри: «Перш за все, збережіть мені цей цінний скарб, для якого я живу і борюся. З ним хочу померти. Він дає мені здатність зносити все зло і погорджувати усіма розкошами. Під цим скарбом я маю на увазі визнання віри в Отця, Сина і Святого Духа. Сьогодні вам його довіряю. В силі цього визнання сьогодні занурю вас у воду і з неї вас підведу. Я даю вам його за супутника і захисника на все життя… Як тільки я почав думати про єдність, вже занурений в сіяння Трійці. Як тільки почав думати  про Трійцю, вже знову мене захоплює єдність».

 

Бог є один, але у Трьох Особах. Цю правду ми називаємо таїнством Пресвятої Трійці, бо не можемо зрозуміти її своїм розумом. Передання про св. Августина розповідає, що йому на морському узбережжі з’явилась дитина і сказала, що він швидше переллє все море в ямку, ніж би він, Августин, дослідив таїнство Пресвятої Трійці. Хто пильно дивиться на сонце, як каже св. Августин, того сонце осліпить. Хто не перестане на нього дивитися, зовсім осліпне. Так є і з дослідженням таїнства віри розумом: той, хто хоче його дослідити, слабшає розумом, якщо ж не перестане досліджувати його своїм розумом ‒ зовсім втратить віру. Хто б не хотів вірити в це таїнство, бо не розуміє його, подібний до сліпця, який заперечує існування сонця, бо його не бачить. Хоча ця правда є незбагненна, вона не суперечить розуму. Нерозумно було б стверджувати: три особи є однією особою, або: одне єство ‒ це три єства. Це би протирічило само собі. Але вчення Церкви таке: є Три Особи, але тільки Одне єство. Хто стверджує: «неможливо, щоб троє були одним, і один трьома», цим доводить, що не розуміє вчення Церкви.

 

І в природі ми знаходимо багато речей, яких не розуміємо, а все ж вони правдиві. Світлові хвилі коливаються за одну секунду 430 більйонів разів, коли передає нашому оку червоний колір, і вдвічі частіше ‒ коли передає фіолетовий колір. А чи ж не є також світло, електрика і магнетизм реальностями, які ми не вміємо пояснити? А якщо в природі є так багато речей, які ми не можемо пояснити, то тим менше можемо зрозуміти речі, які стосуються Бога. Хто не є Богом, ніколи не зрозуміє, яким є Бог. «Ніхто не знає Отця, крім Сина, і кому Син схоче відкрити» (Мт. 11,27).

 

У природі ми знаходимо багато аналогій з таїнством Пресвятої Трійці. Єдиний білий промінь світла може розкластися на червоний, жовтий і синій. Отож в ньому є триколірне світло. Вода може бути або рідкою, або твердою, як лід, або як пара. І це є та сама вода. Святий Патрік, покровитель Ірландії, коли пояснював таїнство Пресвятої Трійці наверненим з поганства, використовував для наглядного пояснення трилисник конюшини.

 

«Три Божі Особи мають спільне Божественне єство. Отож не є три боги, але один Бог. Хоча Отець є хтось інший, ніж Син, бо як Особа Він відрізняється від Сина, але не є чимось іншим, бо Він не є іншим єством» ‒ так проголошує IV Латеранський Собор. Хоча Отець і Син не є однією і тією ж Особою, але мають одну і ту ж Божественну природу. Тому одна Особа є так само вічна, всезнаюча, всемогутня і досконала, як Інша. Світ створили, відкупили і освятили усі Три Особи разом. Проте, говориться: «Бог Отець створив нас і утримує наше існування, Бог Син відкупив нас, а Дух Святий освячує нас».

 

Таїнство Пресвятої Трійці ми знаємо зі слів Христа: «Ідіть по всьому світу і навчайте всі народи, христячи їх в ім'я Отця і Сина і Святого Духа» (Мт. 28,19). Зі створіння ми не можемо пізнати таїнство Пресвятої Трійці. Зі створіння ми пізнаємо Всемогутнього і Всевишнього Бога. Таїнство Пресвятої Трійці нам об’являє сам Господь Ісус. «Ніхто не знає Сина, крім Отця, і ніхто не знає Отця, крім Сина, та кому Син захоче відкрити» (Мт. 11,27). «Ніхто й ніколи Бога не бачив. Єдинородний Син, що в Отцевому лоні, ‒ Той об'явив» (Ів.1,18).

 

Віру в це таїнство Пресвятої Трійці ми відкрито визнаємо, коли робимо на собі знак святого хреста, з вірою промовляючи: «В ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь».

 

Таїнство Пресвятої Трійці, як ми вже підкреслили, є основою нашої християнської віри, бо без прийняття цієї правди ми не розуміємо відкуплення через Божого Сина. В даний час пропагується єресь, що всі ми маємо і вшановуємо одного Бога: християни разом з буддистами, індуїстами, мусульманами і всіма іншими поганами. Ця єресь посилається на документ II Ватиканського Cобору Nostra aetate і на жест Івана Павла ІІ в Асижі у 1986 році. Але ці поганські культи не тільки не знають таїнства Пресвятої Трійці, але вони також мають спотворений погляд на Бога. Замість правдивого Бога Творця вони вшановують демонів. Бог, який з'явився Авраамові, не є тотожний з поганськими божками та їх фальшивими науками і практиками. Стверджувати, що погани мають свій власний шлях спасіння, а тому треба скасувати місію і перетворити її тільки в якесь благодійне служіння або в якийсь діалог ‒ це зрада Христового вчення і Його місії.

 

Часто розбуджуй віру в таїнство Бога у Трьох Особах. Часто повторюй: «Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу, і нині, і повсякчас, і на віки вічні. Амінь». Так промовляй завжди, коли Бог проявляє тобі добродійства, але також і тоді, коли допускає на тебе терпіння, бо всім цим Він з любов’ю веде тебе до вічного спасіння.

 

 

Завантажити: Слово Патріарха Іллі на свято Пресвятої Трійці